Analytik v e-shopu: Ospamujte je všechny

Protože každý elektronický obchod potřebuje trochu analytiky, přinášíme vám již druhý díl seriálu „Analytik v e-shopu“. Tentokrát se podíváme na praxi zvanou „spamuj koho můžeš“, tedy zasílání plošných nabídek na celou databázi stávajících zákazníků.

Autor: Jan Matoušek, 31. červenece 2013


Děje se to pořád. Zas. A znova. Komunikační manažeři v některých e-shopech posílají kobercové nálety nudných nabídek do milionů e-mailových schránek. Je to přece zadarmo a občas se někdo chytí. Musíme se ale ptát, zda má smysl komunikace, kterou pouze 1% příjemců promění ve klik. Co to dělá s naší značkou v ostatních kanálech? Zamyšlení nad tím, proč response z necíleného e-mailu klesají, posloucháme pořád, ale obvykle je nenásleduje žádný plán, co dál.

U definice toho co je spam, zapomeňte na to, co vám říkají právníci. Je to prostě každá necílená, nerelevantní komunikace, kterou považuje přes devadesát procent příjemců za rušivou.

Pokud by byl papír zadarmo, skutečně byste každému poslali, co vás první napadne, a čekali reakci? Otázka je, proč to u e-mailu jde tak snadno. Vaše firma je ovšem vnímána jako celek, a humpolácká komunikace v jednom z kanálu může poškodit kanály další. Jinými slovy, komunikační mix si můžete zkazit jediným kanálem, bez ohledu na to, že je zdarma. Existuje totiž jen jeden obrázek zákazníka o vaší firmě. Pokud ho budete každý den rušit nerelevatním sdělením, prostě své image neprospějete.

Otázka, jak často je možné posílat mail, také nemá příliš velký smysl. Ptáte se přátel, jak často jim můžete psát nebo volat? Asi ne. Pravidlo je stejné jako u každé jiné komunikace. Píšu nebo volám, když mám co říct. Jako obchodník mám co říci, když nabízím:

  1. Odměnu
  2. Převratnou novinku na trhu
  3. Unikátní nabídku
  4. Zajímavé informace

U věrnostní odměny se málokdo vzteká, že jí dostane. Převratných novinek je za rok maximálně pět a speciální nabídku by neměla mít v bledě modrém konkurence. Zbývá poslední bod.

Pokud nabízím propojení mezi produkty například z kousků oblečení složím zajímavý šatník, z herních komponent nejvýkonnější sestavu v ČR, z trendů zajímavý newsletter, mám co sdělit. O třídu slabší příběh je, že vybíráme to nejlepší, „exkluzivní“ nebo „od nejlepší značky“. Sleva je příběh, na který také někdo slyší, ale měl by být až posledním v pořadí a měl by být důvěryhodný. Předmět „trenýrky za 99 Kč pro každého“ ale žádného strategického cíle nedosáhne. Pokud však budete vytvářet skutečný obsah a skutečné nabídky, zákazníci to dle mých zkušeností ocení. Informační hodnota může překlenout hranici mezi legálním spamem a zajímavou zprávou.

Když budete mít jeden příběh, začněte se segmentací e-mailů. Nabídnout pokročilým zákazníkům pokročilý a personalizovaný obsah by již mohlo být v roce 2013 snadné. Směřováním slev na slevaře lze ušetřit a vyhnout se korozi cen pro celou zákaznickou bázi. Pokud je e-mail zdarma, je vlastně darem, kterého bychom si měli vážit.

Publikováno v časopise Direct

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.

DALŠÍ ČLÁNKY