Metal-Aliance Fond Prevence

Tato zdravotní pojišťovna si nechala spočítat, zda se jí vyplatí připlácet za prevenci. Když už jsme v tom byli, spočítali jsme i zda se prevence vyplatí státu jako celku a nakonec i jednotlivým lidem.

Metal Aliance – Fond prevence II. fáze

Cíle

Jednou z hlavních aktivit zdravotní pojišťovny Metal Aliance (dále ZP M-A) byla podpora fondu preventivní péče. ZP M-A chtěla své kroky vedoucí k podpoře preventivních programů podložit fakty a přesvědčit se o efektivnosti programů a tím i o jejich přínosu jak z pohledu společenského, tak i ekonomického. Cílem zpracování studie bylo zjistit, zda se očkování vyplatí z hlediska člověka, z hlediska zdravotní pojišťovny a z hlediska státu.
Hlavní pozornost směřovala na klíšťovou encefalitidu, virovou hepatitidu, pneumokokovou vakcínu a na očkování proti papilomaviru.

Řešení

Analýza hodnotící efektivitu příslušných typů prevence byla dokončena v květnu 2012. Pro zpracování byla použita Interní data ZP M-A, dále např. údaje MPSV, odborné studie a články. Vzhledem k šíři zadání bylo třeba zohlednit:

  • Bilanci prostředků vynaložených na vakcinaci a přímé úspory nákladů na léčbu onemocnění,
  • Výši finančních prostředků plynoucích do státního rozpočtu z odvodů zaměstnaných osob a úspor nemocenských dávek z každé zamezené nemoci,
  • Ocenění zachráněných roků kvalitního života (QALY).

Analýza tudíž nebyla klasickým statistickým zpracováním dat, ale bylo důležité zapracovat poznatky z různých studií a pracovat s jinak abstraktním pojmem, kterým je rok kvalitního života. Pro účely zpracování bylo převzato obvykle používané ocenění roku kvalitního lidského života na 1 milion korun.

Výsledky

Závěrem studie předané ZP M-A bylo pozitivní zjištění, že téměř všechny sledované typy očkování se vyplatí státu jako celku. Když počítáme se zdravotním, sociálním pojištěním a daní, stát na jednom očkovaném „vydělá“ od 300 do 6.000 Kč. Státu se tak přímo vyplatí investovat do očkování, s výjimkou papillomaviru, kde náklady vynaložené na očkování převyšují zisky ze záchrany nemocných. Stejně tak z hlediska člověka se vyplatí většina typů očkování, nejvíce pneumokok a encefalitida.

Na základě výsledků bylo možné ZP M-A bylo možné doporučit pokračování v nastavené strategii, s případným zvážením investic do očkování proti papillomaviru.
 

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.