Světový gigant Google je obvykle vnímán jako firma na vyhledávání obsahu. Ve skutečnosti se jedná o obří reklamní agenturu, jejíž obchodní model je založen výhradně na cílení reklamy. Jedná se ovšem o reklamku s největším datovým a IT oddělením na světě. Jeden milion serverů a software, který skutečně rozumí obsahu psaného slova, to už jsou dobré karty i na globálního hráče. Vedle toho Google disponuje daty o 1,2 miliardy uživatelů vyhledávání, u stamilionů z nich doplněných o další informace z početných vedlejších služeb. Ve výkladní skříni této reklamní společnosti nestojí upocení obchodní zástupci ale služby pro lidi.
Před měsícem představil Google sklíčko, které se nasadí jako brýle a promítá obraz. Nezdržuje se ovšem se staromódním displejem a promítá v opačném směru, přímo na oční sítnici. Ačkoli mnoho inovací od Googlu bylo v historii odsouzeno k zániku, tato technologie je již opravdu blízko snům o rozšířené realitě a zároveň má šanci se uchytit. Google brýle zatím testuje, a protože funkcionalita se ve zkušební verzi omezuje na ovládání telefonu, navigace a kamerky, rozhodl se uživatele neobtěžovat reklamou. Prozatím. Životní cyklus většiny služeb od Googlu je však odnepaměti takový, že nejprve se služba vyladí, a až následně se na ní naváže kontextová reklama. Bylo by zvláštní, kdyby tomu bylo tentokrát jinak.
Zásah do našeho soukromí bude pochopitelně velmi citelný. Již předem proto vydal Google jakýsi kodex používání skla a nedoporučuje je používat například na pánských záchodcích v blízkosti mušle ani na první schůzce s novou láskou. Dalším aspektem je, že s displejem v oku se naše realita nestane jen rozšířenou, ale také více roztříštěnou. Mnozí budou bojovat o zbytky pozornosti. Nakonec možná sklopíme uši a omezení soukromí či koncentrace uneseme. Unesli jsme zásah mobilními telefony i Facebookem, protože nám přinesly citelné výhody. Pokud tedy Google svoje sklíčko doladí, má další, potenciálně masovou platformu pro kontextovou reklamu. Tvůrci Futuramy nebyli daleko od pravdy, když prezentovali reklamu implantovanou pomocí pilulky do nočních snů. Možná budeme mít reklamu přímo v oku. Musím se přiznat, že mě při té představě trochu mrazí.
Vyšlo v Marketing Sales Media
DATA mesh
Šárka Kotlaříková
24. června 2024