Analytik v e-shopu: Tenhle kanál nefunguje

Protože každý e-shop potřebuje trochu marketingové analytiky, budeme vám na tomto místě přinášet seriál, který analytickým pohledem zboří některé mýty ohledně řízení e-shopu. Přejeme si, aby to bylo inspirativní čtení nejen pro majitele elektronických obchodů.

Autor: Jan Matoušek, 9. červenece 2013


Historicky jsou elektronické obchody spjaty s internetem. Mělo se komunikovat pouze digitálně, protože každá jiná komunikace byla dražší a pomalejší. Až poslední doba katapultovala ty nejsilnější z e-shopů mezi firmy, které prostě musí komunikovat i mimo internet. Zatímco se velkým e-shopům daří v nadlinkové komunikaci kombinovat více medií a jejich billboardy vídáme v ulicích a reklamy v televizi či v metru, u přímé komunikace e-shopy ustrnuly v době kamenné, tedy v době jediného kanálu. Nic na tom nemění fakt, že tím jediným kanálem je rychlý a levný e-mail. Když se jich zeptáte na důvod, ostatní kanály prý nefungují.


Zdroj obrázku: flickr.com

Když se ovšem s bavíte s kýmkoli odkojeným papírovým direct mailem, řekne vám pravý opak. E-mail nefunguje, protože je to spam. Kde je tedy pravda?

Pravda je jednodušší, než by si člověk myslel. Účinnost každého kanálu je dána tím, jak s ním ten který marketér umí zacházet. Typický e-shop vyzkoušel papírový direct mail v jedné variantě, a on mu nezafungoval. Retailový marketér z kamenného světa vyzkoušel poslat pět masových e-mailů, a ono to nefungovalo.

Je ovšem nutné se zamyslet nad tím, jak dlouho jim trvalo, než jim začal fungovat hlavní komunikační kanál. Většině e-shopů trvalo roky, než přišly na to, jak správně komunikovat se svými zákazníky e-mailem. Žádný kamenný obchod nespadl z nebe s ideální „papírovou“ komunikací.

Každý, kdo je v zajetí svého jediného komunikačního kanálu, by si měl vzpomenout, jak to vypadalo na začátku. Jedna vlna s responsí 1%, druhá vlna s negativní. Proč by tomu mělo být u nového kanálu jinak?  Přirozeně, že bude vyžadovat stovky pokusů a omylů s kreativou, cenovou a distribuční politikou. Ale nakonec může nový kanál přinášet stejné výsledky jako kanál, na kterém nyní realizujete 80% zisku.

Opustit na chvíli svůj milovaný způsob komunikace a vykročit na neorané pole je samozřejmě nekomfortní. Jak ovšem můžeme pozorovat, v e-commerce přežijí opravdu jen ti silnější. S tendencí větších hráčů k doplnění internetu kamennými prodejnami je možné očekávat, že „modří už vědí“, a můžeme se těšit na papírové zásilky. Otázkou je jen kdo se příležitosti chopí jako první a kdo se nechá předběhnout. Nakonec budou mít náskok ti, kdo se nespokojí s tvrzením, že se něco dělá odjakživa, a zkombinují smysluplně více kanálů.

Publikováno v časopise Direct

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.

DALŠÍ ČLÁNKY